Het zal waarschijnlijk in de categorie 'te negeren gemuggezift' vallen, maar het lijkt me dat uw technologieredactie en ietwat... ondermaatse kennis bezit. Zo uit de losse pols denk ik bijvoorbeeld aan het artikel rond onder andere 'The Sims 2' (ik denk dat het in augustus 2005 was verschenen, maar ik vind de toegangscode niet meer zo direct, dus kan ik het niet nakijken in het archief, mijn excuses), waarin Electronic Arts de ontwikkelaar van het spel wordt genoemd, terwijl is enkel de uitgever in en Maxis de ontwikkelaar is. Ook werd op de voorpagina de i-Pod Nano 'de kleinste MP3-speler van Apple' genoemd, terwijl dit de i-Pod Shuffle is (en Apple veel te veel onverdiende aandacht krijgt, aangezien ze niet de eerste waren, noch de beste zijn...). Goed, het gaat hier om kleine dingen, maar de drie seconden die het kosten om het op het internet op te zoeken zouden mij (en waarschijnlijk toch nog minstens vier andere mensen) een klein beetje frustratie besparen.
Ik had mijn best gedaan om te laten overkomen dat het om kleine dingen gaat die niet echt heel belangrijk zijn en had dan ook verwacht dat het met een schuin oog gelezen zou worden, waarna het verticaal geclasseerd zou worden (als het al geclasseerd zou worden). Maar er zat net een - tamelijk agressief - mailtje in mijn inbox van Ronald Meeuws, de technologie journalist van De Morgen:
Beste,
Als u mijn kennis van het technologieveld 'ondermaats' noemt op basis van een ongelukkige woordkeuze en een inderdaad voor interpretatie vatbaar statement (de Shuffle is inderdaad de kleinste, maar niet de dunste, bovendien is de Nano de kleinste 'volledige' mp3-speler, enzovoort), heb ik ondertussen inderdaad spijt dat ik uw reactie niet gewoon heb genegeerd. Maar zo werken wij niet.
Een krantenstuk moet in de eerste plaats helder zijn, en zeker in de technologiesfeer helder genoeg om ook niet-freaks te boeien. Daarom vermeld ik bij een game alleen de uitgever, en dus niet de ontwikkelaarsstudio, de licentiehouders, etc. Wees gerust, ik ken het verschil. Maar daar heeft buiten mijzelf (en een paar anderen) niemand een boodschap aan. Ik heb het gevoel dat ik de waarheid in dit geval toch niet teveel oneer heb aangedaan in het teken van helderheid.
Wat Apple betreft: dit is niet de eerste opmerking die we krijgen dat we onverdiend veel aandacht zouden geven aan het bedrijf en zijn producten. We moeten evenmin onze eerste reactie binnenkrijgen dat we Apple teveel negatieve aandacht schenken. Mijn eigen, en misschien wel een beetje kortzichtige filosofie is: als je van twee tegenovergestelde zijden ongeveer dezelfde kritiek krijgt, kan je niet met onverdedigbare dingen bezig zijn.
Groeten,
Ronald Meeus (De Morgen)
Uhm, wow, ik wou hier eigenlijk nog iets op terugsturen, maar ik vrees dat het over twee mails dan uitmondt in een over en weer gescheld en daar heb ik niet echt zin in. Tja, dan maar wat frustratie; blijkbaar moet ik nog een beetje beter checken over wat ik wil doen overkomen wel overkomt...
Uhm, wow, ik wou hier eigenlijk nog iets op terugsturen, maar ik vrees dat het over twee mails dan uitmondt in een over en weer gescheld en daar heb ik niet echt zin in. Tja, dan maar wat frustratie; blijkbaar moet ik nog een beetje beter checken over wat ik wil doen overkomen wel overkomt...
4 opmerkingen:
auwwwww... hoezo persoonlijk aangevallen voelen?
Maar daar gaat wel je kans tot een fantastische reeks columns in De Morgen...
Integendeel, nu heb ik een concurrent die ik zonder gewetensproblemen onderuit kan halen om zijn plaats in te pikken...
Allez folker, gij zegt dat die ondermaatse kennis heeft over zijn vakgebied en dat hij zijn job niet goed doet. En hij doet nog de moeite om zich te verantwoorden! Vind ik absoluut niet tamelijk agressief maar professioneel en correct.
Het enige woord dat ik niet had moeten gebruiken was 'ondermaats'; wat professioneel en correct betreft: nee, als de ene zegt dat apple te veel aandacht krijgt, en de andere zegt dat apple teveel negatieve aandacht krijgt, dan betekent dat sowieso dat apple teveel aandacht krijgt; en doen alsof het verschil tussen een uitgever en een ontwikkelaar te moeilijk is voor de 'gewone lezer' is grof en onjuist.
Hij heeft fouten gemaakt en ik geef toe dat ik ze misschien niet heel tactvol heb aangekaart, maar dat verandert niet aan de kern van de zaak.
Een reactie posten