zondag, november 13, 2005

Goddelijke interventie

Helaas, eens te meer in onze eeuwige strijd heeft Hij overwonnen. Ik had me gisteren (weer) in volle razernij (nu, ja) voor mijn computer gezet en was aan een stuk begonnen, zoals altijd giftig en gefundeerd.
Het agnosticisme was omgeslagen in radicaal atheïsme door het irriterende absurdisme en het kinderlijk propageren van onwetendheid door Zijn domme volgelingen. En reeds had ik mijn scherpe pen laten krassen in de Verenigde Staten van Amerika - een land dat durft om ons op zijn 'religieuze blacklist' te zetten, zogenaamd omdat we kleine religies te snel als sekten bestempelen, terwijl het zelf verdrinkt in reusachtige sekten als 'Scientology' en 'Opus Dei' en waarvan de televangelisten de onderlaag nog verder uitzuigen, waar het geloof een handelswaar is geworden dat verkocht wordt voor controle en gekocht wordt om een zin aan het bestaan te geven. Ik had mij terecht laatdunkend uitgelaten over 'Moderne Wetenschap in de Bijbel' van Drs. Ben Hobrink - iemand die les geeft op de Universiteit Antwerpen "met als zwaartepunt voedingsleer"; na enige doorbladering bleek dat hij het niet nodig vond om bronnen te vermelden en maakte hij allerlei beweringen over dierlijke genetica die op z'n minst dubieus was te noemen; van de achterflap: Zelden werd zo'n breed scala aan wetenschappelijke kennis uit de Bijbel op leesbare wijze bijeengebracht en toegelicht. Omdat veel van die kennis menselijkerwijs niet te weten viel, moet er indertijd een grote Auteur achter de vele auteurs van de Bijbel hebben gestaan. Tot die conclusie leidt dit boek.; oef, dan moet ik het niet lezen, ik kan vertrouwen op de wijsheid van wijzere mensen. En ik was net begonnen aan de Boekenbeurs waar tegenover voornoemde boek een rek met 'kinderbijbels' stond en waar tevens een standje van de ambassade van Israël stond, wat mij vreemd aandeed voor een in wezen apolitiek gebeuren dat rond literatuur is gecentreerd (lees voor een mooie polemiek daarover maar eens de discussie tussen Ramsey Nasr en Walter Pauli)
Ik wou nog meer schrijven, over kortzichtige mensen die God zien als een onzichtbare hand dat de dagelijkse dingen van elke mens over heel de wereld regelt volgens de lijnen van Zijn omniconsciente Plan.

Maar het heeft niet mogen zijn. Mijn computer crashte.
God straft onmiddellijk...

Geen opmerkingen: